Recenzie "Idilă pe un turn”- Thomas Hardy

Titlu original:Two on a Tower

Autor:Thomas Hardy

Editura:Art

An de apariţie:2012

Nr. de pagini:328

Descriere:

Idilă pe un turn este povestea unei iubiri nefericite dintre o nobilă căsătorită şi un astronom cu zece ani mai tânăr decât ea. Cei doi îndragostiţi explorează paradisul de la înalţimea unui turn transformat în observator astronomic. Thomas Hardy oferă în acest roman o impresionantă şi sensibilă abordare a temei iubirii care trece peste diferenţele de clasă socială şi de vârstă şi o expresie desavârşită a fascinaţiei sale pentru şiinţă şi astronomie.

Recenzie:

Am început cu sceptimism cartea. Mă gândeam că nu o să mă îmi placă. Lecturile clasice nu prea sunt o prioritate pentru mine.
Dar Thomas Hardy m-a cucerit! M-a străpuns cu iubirea aceasta tristă, cu gânduri ce ar fi trebuit să îmi fie explicație la tot ceea ce se întâmplă.
Idila în stil victorian te aduce în prag de nebunie. Speri pentru cei îndrăgostiți, țipi la regulile ce orânduiau societatea de atunci, zici că e nedrept, că avem libertate.

Atmosfera bucolică pe care o creează Hardy te face sa te îndrăgostești iremediabil de viața la țară, unde totul pare să fie atât de natural, simplu și perfect. Agitația orașelor e nimic pe lângă liniștitoarea imagine a unui sat obișnuit. Copacii, lanurile ce se întindeau aproape de turn, toată vegetația pe care o descrie autorul îți pătrunde în suflet și cu greu ai putea să o scoți. Aspectul pitoresc este la ordinul zilei în acest roman.

Swithin este un tânăr de o frumusețe încântătoare, plin de inițiativă, devodat, sârguincios și foarte răbdător. Având doar 21 de ani, acesta nu este inițiat în ceea ce îi oferă societatea și lumea pământească. Absorbit într-un totul de cercetările sale de astronomie, nu poate conștientiza puterea iubirii ce avea să îl acapareze pe tot parcursul romanului.Faptul că nu trecuse prin multe experiențe de viață îl face imatur, iar acest lucru se vede în momentul în care realizează iubirea ce i-o poartă lui Lady Constantin, după ce aude comentariile unor săteni.
Pasiunea cu care descria fenomenele cerești m-a făcut să încep să văd în alt fel "această mare de licurici". Să fiu mai atentă, încântată şi primitoare cu mărimile universului.Să cercetez şi să văd într-un lucru simplu o imensitate. Să cred în mine şi în puterea de a reuşi dacă îmi propun cu adevarat, deoarece puterea stă în noi, iar alegerile dacă sunt bune vor fi susţinute mereu prin cele mai ciudate căi.
   Această imagine idilică a băiatului acaparat de muncă este perturbată de sosirea iubirii. Astfel protagonistul va cunoaşte o altă lume, cea pământeană, deoarece până atunci "trăise doar în cer".Va afla ce înseamnă pasiunea, secretele, minciunile şi suferinţa. Alături de Lady Constantine va descoperi "un alt univers" căruia i se va lăsa pradă...sau nu?

Povestea de dragoste dintre cei doi începe simplu, dar va continua într-o nota alertă, deoarece concepţiile societăţi în care trăiesc nu îi vor lăsa în pace.Fiind plină de interdicții, o determină pe protagonista noastră să aleagă între ceea ce e moral și ceea ce iubește. Chiar dacă era singură de ceva timp, datorită faptului că soțul său era plecat în Africa, săvârșirea unui adulter o macină teribil. Sosirea veștii că Blunt era mort, duce la împlinirea secretă a iubirii celor doi protagoniști. Și de ce secretă? Pentru că diferența de vârstă și rangul diferit nu ar fi fost bine văzute.

Mi-au plăcut nespus de mult concepțiile lui Vivette, prin care nu voia să denigreze latura de interes a tânărului nostru. Tot ceea ce își dorea era să găsească un punct de tangență între iubire şi muncă. Să încerce să nu distrugă imaginea promițătoare a unui viitor strălucit astronom. Există şi un punct în minus, acela fiind punerea părerii celorlalți mai presus de iubirea dintre ea și Swithin, deoarece nu reușea să găsească puterea de a face căsătoria lor publică.
Această poveste de dragoste nu este făcută ca să dureze. Reprezintă doar un punct al existenței care te învață că totul are mai multe laturi și fețe. Că orice ai cere, trebuie să fie însoțit și de un schimb.
Oare cât mai pot oferi cei doi ca să rămână împreună?

Finalul este unul șocant. Credeam  că o să mă lase în aer, neoferindu-mi o explicaţie, dar m-am înşelat.În ultimele pagini căpătasem deja anumite sentimente şi creasem în minte imaginea de încheiere, apoi în ultimele rânduri totul a luat o altă întorsătură.

Dacă sunteţi în căutarea unei poveşti de iubire interzise, această carte ar trebui să se afle prin alegerile voastre. Nu se compara aproape deloc cu apariţiile de azi. În plus, stilul de scriere este atât de expresiv şi impresionant, încât nu ai cum să nu rămâi cu o parte din el în suflet, după ce termini de citit cartea.

Eu îi voi oferi 4/5 steluţe, datorită faptului că nu a ajuns la pragul pe care mi l-aş fi dorit. Mi-a plăcut foarte mult cartea, dar  am simţit câteva lipsuri- aici vorbesc stric subiectiv.

Citate:

"Mai curând nu făgădui, decât să făgăduieşti şi să nu plăteşti."