Recenzie Minunata familie Marvel

Titlu original:
 The Marvels
Autor:Brian Selznick
Editura:Corint, in colectia Leda Edge
An de apariţie:2017
Nr. de pagini:672

Editura Corint le oferă tuturor cititorilor săi, în colecția Leda Edge, un fascinant roman în cuvinte și imagini creat de inegalabilul Brian Selznick: Minunata familie Marvel (The Marvels), o carte care a devenit bestseller The New York Times, fiind nominalizată drept cea mai bună carte pentru copii de publicații prestigioase precum Publishers Weekly și The Guardian.   Autorul este câștigătorul celui mai prestigios premiu american pentru carte ilustrată, Caldecott Medal, și a devenit popular în întreaga lume cu romanul său Invenția lui Hugo Cabret (The Invention of Hugo Cabret), romanul publicat de Editura Corint în 2007 și a cărui ecranizare, Hugo (2013), în regia lui Martin Scorsese, avea să obțină, între alte numeroase premii și distincții, nu mai puțin de cinci premii Oscar. Brian Selznick a mai scris, de asemenea: The Houdini Box (1991), The Robot King (1995), Boy of a Thousand Faces (2000) șiWonderstruck (2011).   Minunata familie Marvel este un roman incredibil de frumos, care combină o poveste în imagini (care acoperă aproape 400 de pagini) și o poveste în cuvinte care, la început, pare să nu aibă nicio legătură cu povestea transmisă cu ajutorul desenelor alb-negru. Povestea în imagini începe în 1766 și redă istoria unei familii de actori. Povestea în cuvinte începe în 1990 și vorbește despre iubire și familia cea adevărată care s-ar putea să nu fie, nicidecum, formată din rudele de sânge. Cele două se întrepătrund, se contopesc, devenind hronicul unei case unice, într-o carte ca o bijuterie care poartă marca inconfundabilului Brian Selznick și pe care Editura Corint are deosebita plăcere să le-o ofere cititorilor săi, adolescenți, tineri și mai puțin tineri, deopotrivă, în colecția LEDA EDGE coordonată de Shauki Al-Ghareeb.

Recenzie:

Nu cred că aş putea găsi un cuvânt mai potrivit pentru această carte, decât frumoasă... Este o carte atât de frumoasă la exterior cât şi la interior! Frumoasă prin simplitatea pe care ţi-o oferă, dar şi prin complexitate.

Povesea pe care am descoperit-o nu este cea la care mă aşteptam, este cu mult mai mult! O lume marcantă, creionată cu pasiune de Brian Selznick. Poate din cauză că nu i-am dat prea mare atenţie descrierii de pe spate, poate din cauză că îmi formasem în minte deja o poveste a ceea ce îmi putea oferi  sau poate...poate un alt motiv m-a determinat să văd cartea într-un anume fel, ca mai apoi totul să se schimbe şi să realizez că aparenţele înşală. M-am îndrăgostit de copertă...cine nu s-ar îndrăgosti? Apoi am început să o răsfoiesc, să-i simt paginile fine şi să privesc cu atâta plăcere acele desene minunate care împânzesc mai mult de jumatate de carte.Cu toate acestea, cartea care chiar dacă are un număr de vreo 672 de pagini cântareşte mult mai mult decât lasă să se arate.

După cum anunţă şi descrierea povestea în imagini începe în 1766 şi redă istoria unei familii de actori, roşcaţi, mai mult sau mai puţini talentaţi, cu viziuni şi pasiuni puternice. În prima instanţă, acţiunea are loc pe corabia Kraken, care datorită unei furtuni puternice ajunge să fie distrusă, iar singurii supravieţuitori sunt Billy, Marcus şi Tar, câinele lor, care ajung pe o insulă pustie.În cele din urmă Billy şi Tar sunt salvaţi, ajungând la Londra, unde se stabilesc definitiv. De aici, se continuă povestea succesorilor lui Billy, ce are să se încheie în 1900 într-un mod neaşteptat, lăsându-mă cu o mulţime de întrebări.

După 90 de ani povestea se reia în cuvinte, iar aici îl întâlnim pe Joseph, un tânăr care nu-aş găsea cu adevarat locul şi se simţea ca un străin faţă de propia familie. După ce încearcă să evadeze, datorită prietenului său Blink, acesta ajunge în Marea Britanie unde începe să-l caute pe unchiul său, cu care nu se întâlnise niciodată până atunci. În continuare acţiunea este atât de plină de mister, suspans şi răsturnări de situaţie, încât nu îţi dai seama cum treci peste pagini! Oare va afla Joseph adevărul despre originile sale?
  Am fost pe deplin cucerită de casa lui Albert Nightingale, unchiul lui Joseph, care era amenajată pe baza secolului trecut, plină de enigme şi sunete ciudate care îţi dădeau senzaţia că te afli ori pe un platou de filmare, ori într-o casă bântuită.
Din câte am înţeles, această casă există şi în realitate şi poate fi vizitată.

Modul în care a reuşit să aducă în discuţie teme de actualitate mai mult sau mai puţin contoversate, să creeze o poveste în poveste şi să ofere o imagine clară asupra realităţii, demonstrează puterea de creaţie şi imaginaţie a lui Brian Selznick. Dupa această experientă, cu siguranţă o să comand un alt volum al autorului "Invenţia lui Hugo Cabret".
  M-a intrigat foarte mult secvenţa din latină " Aut visum, aut non" care devine laitmotivul întregii creaţii. Este prezentă într-o mulţime de locuri din casă şi reprezintă puntea dintre povestea în desene şi cea scrisă, deoarece este inscripţionată şi pe corabia Kraken.

Au existat şi vreo două lucruri care m-au deranjat, însă nu foarte mult. Joseph fuge de la scoală în scopul de a-l găsi pe prietenul său Blink, dar nedeţinând prea multe informaţii despre el şi unde s-ar putea afla! Sincer, în primele 50 de pagini am crezut că autorul crease un personaj nebun şi tot ce se petrecea în acel moment era dat de imaginaţia acestuia.Dar se pare că m-am înşelat. Mi-ar fi plăcut dacă s-ar fi oferit mai multe detalii despre Blink, deoarece ai senzaţia că din cauza personalităţii lui Joseph, îl crease pe Blink ca pe un prieten imaginar.
  Al doilea lucru care m-a deranjat este dorinţa puţin prea accentuată de a afla totul din prima. Într-o anumită masură îmi dau seama că momentul în care descoperise că s-ar putea să fie înrudit cu cei din familia Marvel şi că Leo, ultimul moştenitor menţionat la sfârşitul poveştii în desen, este asemeni lui, un băiat care nu-şi găsea locul, dorinţa l-a acaparat cu totul destinaţia lui fiind acum să descopere cine este cu adevarat şi că nu el este neapărat problema în familie. Motivul iniţial de a-l găsi pe Blink se stinge pe parcursul operei şi este reluat puţin în final.

Iar acum vine cea mai grea întrebare...să-i ofer 4 sau 5 nuculiţe? Cred că s-ar situa pe la 4,5, dar având în vedere că sistemul meu de notare nu cuprinde această notă, o să rămân la 4 nuculiţe, deoarece chiar dacă a fost o lectură minunată, am avut momente în care nu m-am pliat atât de bine cu acţiunea.
  Totuşi, vă recomand să luaţi această carte dacă iubiţi acest gen de poveste sau dacă va inspirat recenzia. Poate pentru unii dintre voi va fi o lectură de 5 nuculiţe, care v-a intra în topul cărţilor favorite.

Punguta cu citate:

„Fusese un prost. Un laș și un prost care credea în propriile povești inventate. Poate că părinții lui avuseseră dreptate. Poate că poveștile te fac doar să te pierzi și te conduc în direcția greșită.”

„- O casă bântuită, o familie imaginară, un unchi nebun... Pariez că  nu ți-ai dorit să ai parte de așa ceva când ai fugit de la școală, așa-i?
-Nu, spuse Joseph. E mult mai bine decât mă așteptam.”

„-Chihlimbarul la început este seva unui copac, spuse Joseph, în întuneric. Și câteodată insectele sunt prinse în ea și, după milioane de ani, chihlimbarul se transformă într-o piatră prețioasă, dar insecta rămâne prinsă înăuntru.
-Oh.
-O fotografie este oarecum la fel, nu crezi?- Ce vrei să spui?-E ca... un moment înghețat în timp. Marcus în poza aia e ca și insecta prinsă în chihlimbar. Pur și simplu, înțepenită pentru totdeauna.”

Rating:

Designed by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates