Recenzie "Caraval"-Stephanie Garber

Caraval
Autor:Stephanie Graber
Editura:RAO
An de apariţie:2017
Nr. de pagini:429

Descriere:

Pusă în faţa unei căsătorii aranjate, Scarlett şi-a pierdut speranţa de a vedea îndepărtatul Caraval, unde anual se ţin reprezentaţii. Sora ei, Tella, reuşeşte totuşi să o ducă la spectacol, dar este rapită.În acest sezon, se pare că jocul se învârte în jurul Tellei, iar cine o va găsi va fi declarat câştigător.

Recenzie:

V-ați gândit vreodată că o să fiți atât de cuceriți încât o să stați și o să visați la cartea tocmai finalizată care stă pe birou și să vă întrebați dacă să o recitiți chiar din acel moment? Ei bine, Caraval este fix acel gen de carte care te "silește" să nu o parasești până la finalizare și care pe mine m-a ținut prizonieră. Și nu îmi pare rău, deoarece magia Caravalului a fost mai ceva ca o ploaie torențială de vară după care apare curcubeul!
   Ce-i drept nu am avut așteptări prea mari de la această carte. Mă gândeam că va fi o poveste destul de frumoasă, dar care la un moment dat va deveni clieșică, ceea ce nu s-a întâmplat deloc! Ingeniozitatea și talentul cu care scrie Stephenie nu are cum să nu te impresioneze. Lumea creată e atât de plină de magie încât n-ai mai vrea să o părăsești! Pe mine m-a cucerit de la primele pagini! Acțiune foarte bine scrisă, alertă, plină de suspans și de mister, care mi-a dat ceva palme peste față, m-a făcut să râd alături de personaje, dar și să plâng cu ele ca mai apoi să treacă la pumni care să te facă să zici "WTF" la tot ce se întâmplă, să nu mai spun de dorința de a arunca cartea și de a te certa cu ea, zicându-i că e nedreaptă, iar apoi să o strângi în brațe și să o pupi.
"Orice ai auzit despre Caraval, nu se compară cu realitatea.Este mai mult decât un joc sau decât un spectacol.Este lucrul cel mai apropiat de magie pe care îl vei întâlni vreodată în această lume."

Există atât, dar atât de multe răsturnări de situație în această carte încât nu ai cum să ajungi să te plictisești, să zici că vrei o pauză cât de mică. Nu ai cum când citești o astfel de poveste. Pe lângă acțiunea minunată, întâlnim de asemenea personaje și mai minunate de care te atașezi chiar dacă nu îți dorești acest lucru. Bine conturate, cu o doză de sarcasm și amuzament ce le învăluie limbajul, personajele prezentate sunt cu totul magice atât la propiu cât și la figurat, deoarece magia stă în speranță, iar speranța e prezentă la tot pasul.
   Debutând într-un ritm vioi, cu cele 7 scrisori ale lui Scarlett adresate stăpânului Caravalului, Legend, aflăm prin singurul răspuns adresat de acesta ca în sfârșit, draga noastră protagonistă va primi invitațiile mult dorite la celebrul spectacol. De aici și până la participarea acesteia este doar un singur pas. Speriată să părăsească insula pe care locuia și de posibilitatea întârzierii la propia nuntă,care avea loc peste 10 zile, Scarlett nu mai vede invitatiile așa cum le vedea în trecut- o poartă de evadare, deoarce evadarea o lega de stabilitate. Și cine oare putea să-i ofere aceste lucruri, decât contele cu care aranjase tatăl său să se căsătorească? Însă hotărârea, curajul și încăpățânarea Tellei, sora lui Scarlett, le aduc față-n față cu minunatul concurs. Caravalul este acel lucru pe care crezi că îl cunoști, iluzia pe care ți-o oferă face parte din jocul său și este prezentă până realizezi că nimic nu este ceea ce pare a fi și ajungi să dai la o parte pânza de păianjen ce îți acoperea ochii.
         "O să încercăm să vă convingem că este real, dar totul e o iluzie."

Atmosfera pe care o creează Stephanie Garber e asemeni unei grădini cu flori-policromă și diversă.Îmbrăcămintea specifică anului 57 te impresionează prin grandoare și magie, pentru că...de ce nu? Magia acoperă Caravalul sau... poate nu?

Pasajele descriptive ale locului de desfășurare al spectacolului conturează o lume cum rar întâlnești, în care casele au forme ciudate, totul stralucește, de la pavajul străzilor și până la culorile camerelor, nisipul are culoare roz, secretele le folosești ca pe monede, iar noaptea devine timpul acțiunii.
     "Caravalul se desfăşoară noaptea deoarece îţi place să priveşti şi să vezi ce fac oamenii  atunci când cred că nu există consecinţe."
 Și cum e de așteptat, în acest amalgam îl întâlnim și pe tânărul fermecator, Julian, față de care Scarlett începe să simtă ceva. Un tânăr plin de secrete, în jurul căruia se învârte o aură de mister, dar a cărui înfățișare este ca un fagure de miere-lipicios, care te atrage. Mi-a plăcut foarte mult că autoarea nu s-a bazat doar pe povestea de dragoste dintre cei doi, ci a pus accent și pe trădare, dar și pe frăție.
"-Nu te uita aşa la mine, spuse Scarlett.Nu are efect asupra mea.
-De aceea este atât de distractiv."
Și dacă toate aceste lucruri nu sunt de ajuns, frumusețea paginilor care marchează părțile și capitolele, scrisorile și harta de la început sigur vă vor încânta, bineințeles după coperta magnifică și afirmația "Ține minte, este doar un joc!".
   "Nu te lasa dus de val" menționează regulamentul concursului! Dar un jucător adevărat știe că "trebuie să se lase purtat de val".

Și cam atât cu detaliile, pentru că nu vreau să stric magia întregii povești! Momentul în care descoperi treptat cartea, fără a avea prea multe spoilere,va spori mai mult curiozitatea! Chiar dacă vrei să fii cititorul care își dă seama de ceea ce se întâmplă, înainte să se întâmple, îmi pare rău să-ți zic că nu vei reuși, datorită sistemului cărții care schimbă acțiunea la fiecare doi pași.

"Dacă tu crezi că busola mea morală este stricată, a lui nu există."

Rating:

Designed by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates