Recenzie "Marele Gatsby"- F.Scott Fitzgerald



Titlu:Marele Gatsby
Titlu original:
The Great Gatsby
Autor:F.Scott Fitzgerald
Editura:Corint
An de apariţie:2016
Nr. de pagini:204


Descriere:

În timp, capodopera lui F. Scott Fitzgerald, Marele Gatsby (The Great Gatsby), publicată pe 10 aprilie 1925, a câştigat în valoare: considerată iniţial o carte spectaculară despre „generaţia pierdută", astăzi ocupă locul al doilea, dupa Ulise de James Joyce, pe lista celor mai bune romane ale secolului XX alcatuită de publicatia New York Times. S-a bucurat de şase ecranizari.
„Odată cu noul meu roman m-am cufundat cu totul
într-o opera de creaţie pură [...], în imaginarea neîntreruptă a unei lumi reale şi totuşi strălucitoare.“ - F. Scott Fitzgerald
Jay Gatsby, un simbol al poveştii americane de succes, vrea să recupereze trecutul şi paradisul pe care le asociaza cu prima lui iubire, Daisy Buchanan. Este amăgit de un vis care se dovedeşte nedemn de el, iar Fitzgerald creează înalta căderea a lui Gatsby la nivelul unui mit american esenţial. Romanul se încheie cu unul dintre cele mai sugestive pasaje lirice din literatură: «Gatsby crezuse până la urmă în luminiţa aceea verzuie, într-un viitor fermecător, care se îndepărtează însă cu fiecare an de viaţa noastră...Şi tot aşa, trecem de la o zi la alta, bărci împinse de curent, împinse fără încetare, tot mai înapoi, în trecut».
„Cred ca romanul este o minune.“ - Maxwell Perkins

Recenzie:
Am început să citesc această carte cu o notă de sceptimism, deoarece  nu sunt o fană a cărţilor clasice.Am împrumutat-o de la biblioteca liceului voit, dar nu prea, pentru că eu ma dusesem cu intenţia de a lua o altă operă.Bibliotecara mi-a zis că în povestea din “Dublă constrângere” vor aparea personajele din “Marele Gatsby” şi dacă o voi citi înainte voi înţelege mai bine acţiunea. Şi după cum vă daţi seama am ajuns să împrumut cele 2 carţii.
Povestea îl are în centru pe Nick Carraway, protagonistul de altfel, şi prezintă din perspectiva lui o serie de întâmplări la care participă, tot adevarul rezumandu-se la cum îl percepe el.Sincer, nu mă aşteptam ca el să fie protagonistul, cartea purtând numele lui Gatsby.E printre putinele scrieri  pe care le-am început fără să ştiu mai nimic despre acţiune.De altfel, mă bucur deoarece m-a surprins într-un mod cât se poate de bun, datorită manierei în care Fitzgerald relatează întreaga poveste.De obicei, nu te astepţi ca un clasic să aibe un limbaj atât de accesibil şi placut.La început am fost puţin în dilemă, dar am ajuns destul de rapid să intru în personalitatea personajului şi în starea cărţii. Aceasta debutează cu mutarea lui Nick din Midwest în New York, unde îşi cumpărase o casă lângă vila marelui Gatsby,care organiza nişte petreceri spectaculoase, unde majoritatea invitaţilor nici măcar nu îi erau cunoscuţi.

Tema principală este cea a banilor.Absolut tot se învârte în jurul lor, iar fiecare acţiune este dictată de bani.Avem şi o poveste de dragoste, un triunghi amoros mai ciudat, dacă se poate numi aşa:Jay Gatsby a fost în tinereţe împreună cu Daisy, verişoara lui Nick, iar din cauza unor amănunte nu ajunsese să se căsătorească cu ea; la câţiva ani, Daisy îşi întemeiază o familie cu Tom, un bogataş, fost coleg de facultate cu Nick, alături de care are o fată pe nume Pamela. În paralel cu acest amalgam de relaţii se întrevede şi o mică poveste de dragoste între Nick şi Jordan, prietena lui Daisy.Am fost impresionată de puterea dragostei pe care Gatsby a purtat-o atâţia ani pentru Daisy şi câte a putut face pentru a o recuceri-astfel a dat dovadă de o mare ambiţie şi perseverenţă.Păcat, că totul este atins de superficialitate, iar decăderea e la ordinul zilei. 

200 de pagini, 1 poveste şi o mulţime de drame între personaje-cam acestea ar fi cuvintele potrivite pentru a descrie această capodoperă.
Romanul este unul impresionant pe care l-am citit cu sufletul la gura şi pe care îl recomand cu mare drag celor care nu l-au citit încă, iar dacă l-aţi citit deja, cine ştie, poate veţi face o a doua lectură.

Cea mai recentă ecranizare a avut loc în 2013 sub regia lui Baz Luhrmann.



 Mai jos puteţi arunca o privire asupra trailer-ului.




Punguţa cu citate: 
Cine nu judecă şi nu condamnă lasă loc unor speranţe nelimitate.”

“Trebuie să învăţăm  să ne dovedim prietenia pentru cineva câtă vreme este în viaţă...” 
“Viaţa pare că promite mult mai mult  când o priveşti de la o singură fereastră." 
 “Aveam acea convingere familiară că viaţa începea din nou odată cu venirea toamnei.”




Rating:



Designed by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates